موشن دیاگرام های معماری کهن ایرانی
محمدرضا محمودی
موشن دیاگرام های معماری کهن ایرانی
تصور کنید علی اکبر بنا می توانست برای طراحی مسجد جامع عباسی به کمک نرم افزار افترافکتس موشن گرافیک بسازد و به شاه عباس نشان بدهد! احتمالا ابتدا به این فکر کرده است که می خواهد یک مسجد با سردری شاخص رو به قبله به همراه شبستان، رواق ها و مدرسه هایی در بازوهای آن طراحی کند. وضعیت شمالی، جنوبی میدان نقش جهان در تقابل با جهت قبله موجب می شود تا طراح مسیر سردر تا حیاط مسجد را چند درجه بچرخاند؛ از طرفی اینگونه شاه می تواند از کاخ عالی قاپو منظره بهتری از گنبد مسجد ببیند. جالب است، نه؟ البته اگر بخواهیم قاطعانه به روند طراحی معماران سنتی و کهن ایرانی بپردازیم ممکن است به بیراهه برویم چرا که موشن دیاگرام و اساسا مسئله طراحی معماری با دیاگرام یک روش متاخر است که در جریان شکل گیری معماری مدرن در غرب و پس از آن تعریف شده است. حال اگر دیاگرام را ابزار و روشی برای طراحی بدانیم این پرسش مطرح می شود که معماری کهن ایرانی با عینک موشن و دیاگرام چگونه دیده می شود؟ محمدرضا محمودی سعی کرده تا روی برخی از معماری های کهن ایرانی با موشن گرافیک، دیاگرام هایی باز تولید کند. او اسم این تمرین را ژنتیک معماری ایرانی گذاشته است؛ از آنجا که به لایه های تاریخی و گذشته معماری این مرز و بوم باز می گردد.
برای تماشای تمرین اول روی تصویر بالا کلیک کنید. تاریخانه دامغان
عکس ها را زهرا طهماسب ثبت کرده و فاطمه قنداق ساز دستیار مدلسازی تاریخانه بوده است. موزیک پس زمینه اثر مصباح قمصری است.
برای تماشای تمرین دوم روی تصویر بالا کلیک کنید. برج گنبد قابوس
موزیک پس زمینه اثر مصباح قمصری است.
برای تماشای تمرین سوم روی تصویر بالا کلیک کنید. چهارطاقی نیاسر
موزیک پس زمینه اثر گروه نوا است.
برای تماشای تمرین چهارم روی تصویر بالا کلیک کنید. پلان های خانه های اقلیم مرکزی ایران
موزیک پس زمینه اثر گروه افیون ماه است.
مدارک اولیه از کتاب حس وحدت نادر اردلان و لاله بختیار استفاده شده است.